Reklama
Reklama

Trening mentalny

Email Drukuj PDF

PORADY PSYCHOLOGA SPORTOWEGO

1. Treningowi podlegają umiejętności: fizyczne, techniczne oraz MENTALNE.

Tak samo jak trenujesz technikę piłkarską możesz też wytrenować swoje umiejętności mentalne. Poprzez systematyczny trening mentalny wzmocnisz swoją psychikę.

2. Mecze wygrywane są podczas treningu.

Dobrze jest tak ciężko pracować na treningach, że gra w meczu staje się tylko przyjemnością.

3. Zawodnicy powinni trenować w podobnych warunkach w jakich startują.

Jeżeli podczas meczu będzie miał padać deszcz, to trenuj również w deszczu. Jeżeli grasz mecz wcześnie rano, to naucz się wstawać o podobnej porze. Jeżeli podczas meczu przeszkadzają Ci kibice drużyny przeciwnej, to wprowadź dystraktory (czynniki zakłócające) do swojego treningu.

4. Zawodnicy powinni brać odpowiedzialność za to co wpływa na ich trening.

Nie jest istotna sama obecność na treningu, ale to jak jesteś do niego przygotowany. Jeśli grałeś do późna na komputerze i jesteś niewyspany, to nie jesteś w dobrej dyspozycji do trenowania. Jeśli jesteś źle nastawiony do treningu biegowego, to nie pobiegniesz na maksimum swoich możliwości. Ważne jest abyś przed treningiem był wypoczęty, niegłodny i przede wszystkim zmotywowany do treningu.

5. Porażka jest niezbędna do idealnego wykonania.

Wielu młodych sportowców boi się porażek. Warto pamiętać, że każdy nawet najlepszy sportowiec przegrywał zanim stanął na szczycie. Porażkę należy traktować jak nowe doświadczenie i sprawdzać czego można się z niej nauczyć. Porażki są nam potrzebne, pokazują co można jeszcze zrobić aby być lepszym.

WAŻNE SŁOWA DLA CIEBIE PIŁKARZU!

Odpowiedzialność

Najważniejsza cecha wśród dobrych sportowców. Bądź odpowiedzialny za to jaki jesteś. Zbyt łatwo przychodzi nam obwiniać okoliczności i innych ludzi za niepowodzenia.

  • bierz całą odpowiedzialność za swoje słowa i działania
  • wymówki i wytłumaczenia są największym wrogiem odpowiedzialności
  • zawodnicy nie mogą stać się odpowiedzialni dopóki nie zrozumieją dokładnie co jest od nich oczekiwane.

Działanie

Mniej uwagi poświęcaj temu co ludzie mówią, za to obserwuj ich czyny.

  • osiągnięcia wymagają podjęcia działań
  • nie mów jaki jesteś dobry, pokaż to
  • czy to co mówisz pasuje do tego co robisz?

Dostosowanie się

  • zmiany są nieuniknione
  • każdy dzień przynosi nowe wyzwania
  • bądź skłonny dostosować się do okoliczności kiedy jest to konieczne
  • sportowcy, którzy odnoszą sukcesy szybko rozpoznają sytuację i zmieniają, dostosowują zachowanie odpowiednio do niej.

Trudności

Dlaczego boimy się porażek jeżeli wiemy, że to jedyny prawdziwy sposób aby stać się lepszym?porażek nie da się uniknąć

  • każdy zawodnik i każda drużyna ma swoje trudne momenty w trakcie sezonu
  • prawdziwe pytanie to nie czy doświadczysz porażki, ale to jak na nią zareagujesz kiedy ona nastąpi?
  • istnieją dwa sposoby w jaki możesz zareagować. Możesz zamknąć oczy i mieć nadzieję, że zniknie – co niczego nie rozwiąże. Możesz też zawinąć rękawy i wyjść problemowi naprzeciw
  • nie pozwól aby porażki zabiły Twoje marzenia
  • porażka to część drogi do sukcesu
  • patrz na porażki jak na wyzwanie a nie jak na zagrożenie
  • porażka sprawi, że będziesz bardziej zdeterminowany do osiągnięcia swoich celów
  • dowiesz się więcej o sobie doświadczając porażki niż podczas świętowania sukcesu.

Wściekłość

  • niepotrzebnie wyczerpuje Twoją energię
  • od wściekłości do porażki jest cienka granica
  • wściekłość zaburza koncentrację
  • kiedy jesteś wściekły nie możesz myśleć, być skupionym i nie możesz kontrolować swoich mięśni
  • kontroluj swoje emocje.